De weg naar het bereiken van werkgeluk: ‘Practice what you preach!’

Aandacht is een belangrijk sleutelwoord bij het realiseren van meer geluk op de werkvloer. Wat nu als je constateert dat je werknemers vooral aandacht krijgen als het slecht met hen gaat? Ik hoor je denken, ‘dat lijkt me niet de bedoeling.’ Inderdaad! En toch komt het in de praktijk heel vaak voor. Niet bewust, dat geloof ik niet, maar het gebeurt wel. Vaak vinden er meer gesprekken plaats op momenten dat er iets geregeld moet worden of er iets aan de hand is. Bijvoorbeeld als een medewerker langdurig ziek is, of niet naar behoren functioneert. Van oudsher lijkt er meer aandacht te zijn voor iemands minder sterke kanten of problemen, dan voor zijn talenten of waardevolle inbreng. De Engelse politicus en schrijver Joseph Addison schreef in de zeventiende eeuw al: “What an absurd thing it is to pass over all the valuable parts of a man, and fix our attention on his infirmities.”

 

Verbinding maken op informele momenten

Welke gesprekken heeft een medewerker als het goed gaat? Probeer eens na te gaan hoe vaak jij als manager een gesprek hebt met je medewerkers. En dan bedoel ik niet alleen de officiële momenten van functioneren en beoordelen. Sterker nog, het gaat wat mij betreft juist veel meer om de (informele) momenten tussendoor. Een kort gesprekje om eens te horen hoe het met iemand gaat. Dit soort contactmomenten zijn zo waardevol en zeggen zo veel meer. Dan maak je verbinding en hoor je écht hoe het met iemand gaat.

 

Meer tijd besteden levert tijd op

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar meer tijd besteden om verbinding te maken met medewerkers, levert je uiteindelijk tijd op. In deze contactmomenten kun ja nagaan wat de behoeftes van medewerkers zijn en dat levert vaak een schat aan informatie op. Door vervolgens samen na te gaan hoe er beter tegemoet gekomen kan worden aan de behoeftes, voelt een medewerker zich gezien en gehoord. Dat zorgt er, samen met beter ingevulde behoeftes, voor meer werkgeluk. Als je dat op de lange termijn beschouwt, is een medewerker minder vaak ziek en met meer plezier en energie aan het werk; wat weer zorgt voor een hogere productiviteit. Veel winst dus en op meerdere terreinen.

 

Luisteren, Samenvatten, Doorvragen

Voor mijn boek ‘Werkgeluk Werkt!’ interviewde ik o.a. Evelien Veenman, van Experius. Zij ziet het als haar belangrijkste taak dat alle werknemers het gevoel hebben dat ze gehoord worden. Om deze reden, gaat ze tweewekelijks met hen in gesprek. Al wandelend kunnen ze vertellen wat er speelt en hoe het met ze gaat. Tijdens deze bila’s past ze veelal de LSD-methode toe: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Dit zorgt ervoor dat ze bij Experius tijdig kunnen inspelen op de behoeften van het personeel.

 

Ik ben heel benieuwd hoe jullie dit hebben georganiseerd! Laat het me vooral weten!

 

Wil je meer tips over werkgeluk ontvangen? Abonneer je dan op de maandelijkse nieuwsbrief via https://liekebezemer.activehosted.com/f/11

 

Lieke Bezemer, happyologist, auteur ‘Werkgeluk werkt’, coach en trainer HappyWorkingLife

info@liekebezemer.nl

www.Happyworkinglife.nl

Tips over werkgeluk binnen organisaties ontvangen?

Schrijf je nu in en ontdek hoe je werkgeluk inzet voor het succes van je organisatie

Je bent succesvol ingeschreven!