Had ik het maar anders gedaan… In dit blog leg ik je uit waarom werkgeluk en verbinding met je werknemers juist in deze crisis alle aandacht verdienen.

 

Straks als alles weer normaal is…. Dat dacht je toen nog of misschien hoopte je het, dat alles snel weer terug bij het oude zou zijn. De scholen waren immers weer open en ook de andere richtlijnen kenden inmiddels een versoepeling. Thuis werken was nog altijd het devies maar door ruimte die er was ontstaan, zouden mensen en dus ook jouw medewerkers zich wel beter voelen.

Wat je niet had voorzien, was dat de verbinding tussen jou en je medewerkers haarscheurtjes op had gelopen. Zelfs ernstiger dan gedacht, het was een onderhuids probleem. Noch jijzelf, noch je medewerker had dit zo in de gaten gehad, want jullie hadden geen van beide expliciet de tijd en ruimte genomen hierop te reflecteren. Andere zaken kregen voorrang. 

Hetzelfde gold voor werkgeluk. Je deed wat er moest gebeuren en je was al blij als je alles af kreeg. Dat je daarmee inteerde op je werkplezier en inteerde op je energie, had je niet in de gaten, het was ook een onderhuids probleem en je nam niet de tijd en ruimte om daarop te reflecteren. 

Lange termijn denken, het stellen van doelen, het verschil maken en kijken waar de toegevoegde waarde zat van ieder teamlid. Het leek wel of jij en je collega’s massaal een pauzeknop hadden ingedrukt. Dat je hierdoor betekenis en richting miste had je niet in de gaten, het was een onderhuids probleem. 

Had je het maar anders gedaan…  

Maar gelukkig kan dat nog steeds, want onderhuidse problemen kun je boven tafel krijgen door er bewust bij stil te staan, er aandacht aan te besteden. Je kunt nagaan hoe het gaat met medewerkers, simpelweg door ernaar te vragen en dóór te vragen. Ga na hoe het met jezelf gaat, neem hier bewust de tijd voor. En ga na wat de behoeftes van je medewerkers zijn, wat kun je hen voor tips geven en wat hebben zij van jou nodig?

Maak er je prioriteit van, voor je de verbinding met hen kwijt bent en zij en/of jij het werkgeluk ziet afbrokkelen. 

Hoe je dat kunt doen? 

Je zou een nulmeting kunnen doen. Want dat is een uitgelezen kans om inzicht te krijgen in wat er speelt bij medewerkers. Bovendien helpt het je om heel gericht verbeteracties in te zetten. De vragenlijst voor werkgeluk brengt dat voor je in kaart. Stuur me gerust een mail als je meer wilt weten over de mogeliijkheden van deze vragenlijst. 

Je kunt zaken bespreekbaar maken met je medewerkers. Wil je met je hele team een bepaald thema oppakken? Denk dan eens aan een online training of werksessie. Door de interactieve manier waarop ik deze vormgeef, is dit een volwaardige alternatief voor een training op locatie. Kijk eens op  https://happyworkinglife.nl/online-werksessie/ 

Loop je zelf met vragen rond en heb je behoefte aan een onafhankelijke sparringspartner, of is het tijd om je bewust en actief te bezinnen op een (loopbaan)vraagstuk, dan zet ik graag al mijn expertise en enthousiasme in. Je zult merken dat het je helpt om zaken op een rij te zetten, er vallen kwartjes en het geeft je richting. Dat is wat coachinsgkandidaten ervaren na een traject bij mij en dat is wat ik jou gun, want zo kun jij zelf koers zetten naar meer werkgeluk.

  

Lieke Bezemer, happyologist, coach en auteur. 

www.happyworkinglife.nl 

info@liekebezemer.nl

 

 

 

 

 

Tips over werkgeluk binnen organisaties ontvangen?

Schrijf je nu in en ontdek hoe je werkgeluk inzet voor het succes van je organisatie

Je bent succesvol ingeschreven!