Wanneer het geen zin heeft om met werkgeluk aan de slag te gaan

 

Je hebt iets gehoord over werkgeluk: het is dé manier om werknemers aan je organisatie te verbinden. 

Tot zover: helemaal mee eens. Werkgeluk is de manier om verbinding te creëren en mensen meer te laten samenwerken. Maar als organisatie is het belangrijk dat je eerst je doelen duidelijk hebt: Waarom is het bijvoorbeeld zo belangrijk dat de afdelingen gaan samenwerken?

 

Samenwerken na een reorganisatie

Ik zie dit vaker bij reorganisaties, waarbij sommige afdelingen ineens tot dezelfde club behoren, terwijl ze in de praktijk niet zoveel met elkaar te maken hebben. Soms zijn de overeenkomsten zelfs heel ver te zoeken. Het samenwerken is dan gebaseerd op een, door en reorganisatie gedreven, clustering van teams. Terwijl juist het gevoel van gezamenlijkheid, het weten waar je het met zijn allen voor doet en op welke manier iedere medewerker daaraan zijn steentje kan bijdragen, de ingrediënten zijn voor een succesvol team. Hiermee vorm je namelijk de basis om ieders talenten goed in te kunnen zetten.

 

Een team is als een roeiboot

Voor mijn boek ‘Werkgeluk Werkt’ interviewde ik René Brouwers van Great Place to Work. Hij maakt wat betreft teamwork een treffende vergelijking met een roeiboot. “Je zet tien mensen op een boot. Volgens de huidige, wereldwijde cijfers van engagement zijn er dan twee mensen die heel hard vooruit roeien. De vijf in het midden roeien af en toe mee, maar zitten ook een beetje om zich heen te kijken. De laatste drie roeien actief de andere kant op. Wat nou, als je de mindset van bedrijven zo krijgt dat de medewerkers in die boot allemaal vooruit aan het roeien zijn? Dan heb je eigenlijk méér medewerkers. En hoe leuk is het voor alle mensen in de boot, dat ze samen dezelfde kant op roeien met hun gezamenlijke potentieel? Dat geeft alleen maar energie en werkgeluk.”

 

Werkgeluk is een middel om je doel te bereiken

Op individueel werknemersniveau lijkt het bereiken van werkgeluk misschien een doel om na te streven, maar niets is minder waar. De geluksmomenten zijn er al, alleen is het de kunst om ze te zien (lees meer hierover in mijn blog: ‘geluk zonder verdriet bestaat niet’). Op leidinggevend en organisatieniveau, is het in mijn optiek een middel om je uiteindelijke doel te bereiken. Werkgeluk werkt dus zeker en is absoluut van toegevoegde waarde voor een organisatie. Wat ik hiermee vooral wil benadrukken, is dat je voor ogen moet houden wat je doel is en vooral waarom dat belangrijk is. En als geluk een middel is om dat doel te bereiken, dan ben ik van harte bereid om met je mee te denken hoe je dat voor elkaar kunt krijgen. Praktische tips op het gebied van werkgeluk, vind je in mijn boek ‘Werkgeluk werkt!’ Hierin presenteer ik ook het door mij ontwikkelde Klaver 4-model voor werkgeluk. Je kunt het boek bestellen via

https://www.managementboek.nl/boek/9789492528353/werkgeluk-werkt-lieke-bezemer?affiliate=6472

Lieke Bezemer, happyologist, auteur ‘Werkgeluk werkt’, coach en trainer HappyWorkingLife

info@liekebezemer.nl

www.Happyworkinglife.nl

Tips over werkgeluk binnen organisaties ontvangen?

Schrijf je nu in en ontdek hoe je werkgeluk inzet voor het succes van je organisatie

Je bent succesvol ingeschreven!